Svältande Kvinnor


Det är inget större fel på mitt utseende. Mer korrekt, inget fel alls. Förutom någon enstacka skavanker som beror på mitt arv, min livsstil och personlighet. Det faktum att jag existerar. Hade jag gett fan i den där finnen hade det inte blivit något ärr. Hade jag tränat mer hade mina armar inte varit trådsmala. Men det spelar ingen roll. Jag är inte ful. Jag är månne ingen överjordisk och plastig Hollywood stjärna. Men det vill jag å andra sidan inte vara, aldrig någonsin.

 

Jag tror att en anledning till att så många människor är så utseendefixerade är för att ögonen är det sinnesorgan som är mest utvecklat hos oss. Vi använder främst ögonen vid orientering och mycket när vi kommunicerar med artfränder. En anledning att människan har ett sådant bra färgseende är ju för att kunna se färgskiftningar i andras hud.

Ett bra utseende betyder att individen inte är sjuk, har bra gener och är fertil.

Men varför har vi blivit så generaliserade? Alla människor i tidningarna, på tv, de ser så lika ut. Inga finnar. Inga ärr. Det är knappt födelsemärken tycks existera. Jo, förutom hos de som ska föreställa onda, fula eller bara gamla.

Det tycks knappt spela roll ifall personen har blod från asien, europa eller afrika. De ser alla likadana ut. Höga kindben, stora ögon, fylliga läppar. Huvudform, hår och tja, allt ser nästan likadant ut.

Perfekta ansikten utan minsta rynka som ett vit papper. Raka, löjligt vita tänder. Sminkade. Photoshopade. Trådsmala så pass att benen under sticker ut där de inte borde sticka ut.

Kvinnor svälter sig. De skär i sig. De kletar in sig med kemikalier och drar på sig obekväma och opraktiska kläder. Det finns faktiskt människor som får köldskador på vintern då de hellre väljer snygga än varma skor. När jag och ett gäng var ute i skogen en kall höstdag med regn och mycket blåst, tror ni då inte att flera sprang runt i tajts, huvtröja och icke vattentäta skor. Några hade väl jackor, men de flesta var endast snygga. Visserligen hade just de personerna helt enkelt inte kunskap om hur de skulle klä sig när det är kallt. Men de borde väl förstå att de kommer frysa när de väl går ut och känner blåsten skära genom kroppen och regnet slå en mot kinden?

 

Men alla människor tycker olika. Så varför har de normer som anfaller oss från alla håll och kanter blivit som de är?

Ensidiga.

Vridna.

För om vi hade det bra som det är, varför mår då så många kvinnor (ja, och män) så dåligt?

Svältande Kvinnor


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0