75 % vegetarian

Jag känner mig ganska fjantig. Åh andra sidan, varför?

Jag har aldrig sagt att folk måste sluta äta kött. Det räcker med att äta mindre, kanske äta icke animaliskt några dagar i veckan, eller några måltider.

Trots detta har jag hamnat i en protest-fas. Jag vill ha förändring. Jag vill göra någonting.

Därför har jag bestämt mig för att bli vegetarian, eller i alla fall 75 % vegetarian. Jag tror jag ska fortsätta äta vildkött, så som älg. Eller börja äta ekologiskt kött.

 

Idag var det chicken nuggets i matsalen. Något som jag älskar. Men på min endast växtliga tallrik låg en annan form av nuggets. Fyllda med ärtor och majs, något som jag knappast tycker är någon höjdare.

Men jag vill inte må dåligt för att jag åt kycklingen. Jag ville slippa tänka på de stackars fjäderfäna, fullproppade med mediciner och mat, sittande på sin jäkla pinne på sitt A4 till levnadsyta.

Därför åt jag upp de icke välsmakande bitarna. Varför måste jag vara så fjantig att jag hellre står över något jag älskar när ingen i alla fall håller med mig? När alla i alla fall bara kämpar emot mina ord, mina handlar, min stil.

Jag vill att djuren jag äter ska ha haft det bra, de ska ha fått röra sig fritt, inte sitta instänga utan chans att ens vända sig om.

 

Jag såg på ett program för ett tag sedan. Grisarna i det programmet stod i samma riktning, med två galler på vardera sida. De kunde inte vända sig om, och knappt lägga sig ner. Endast när det var dags att födda fram små kultingar fick de en aningen större yta, sedan var det strax av till båset igen.

 

Vem skulle vilja leva så?

 

På ett annat ställe hade de kor som fick gå i en stor hage full med gräs. De stod där en dag och en natt, sedan flyttades de till en ny hage med nytt gräs. Eftersom det var nytt hela tiden betade de snabbt, för att hinna få något. Efter dem kom bonden med ett hönshus som han hade på traktorn. Hönsen fick sedan komma ut, var av de spred ut dyngan och åt upp de larver som redan funnit sitt hem där.

 

En annan person hade vilda bufflar, som bättre passade på prärien, de rev upp marken och betade den på ett annat sätt än de europeiska korna. De hör ju hemma där, det gör inte korna.

Bufflarna ser till att miljön inte förstörs och andra djur kan trivas. Samtidigt ger de mycket kött och kan vallas in och köras iväg för slakt.

 

Låter inte det lite bättre?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0