Det där med mat

Visste ni vad som är den mest proteinfyllda mat man kan äta? Insekter.

Tänk om man kunde födda upp insekter till mat istället för däggdjur och fåglar. Man kan mycket lättare få upp stora antal, då de är något för jävliga på snabb förökning, och de är mycket energirika. Det går inte åt lika mycket energi som till de stora köttdjuren. Och somliga kan leva på det gödsel vi har så svårt att bli av med från både kor, grisar och höns. Andra kan leva på får kompost.

 

”Fint” folk äter ju humrar, musslor, sniglar och diverse släktingar. Rent hygieniskt är gräshoppor bättre då de främst är växtätare, medan humrar äter främst kadaver och i vilket fall som helst är ganska lika insekter.

 

Runt om i världen äts det ju olika insekter och spindlar. Men det är ju just västvärlden som tycks ogilla detta eftersom insekter är ”äckliga”. Men om man kan få folk att tro att kött växer i folieförpackningar i affären kan man väl lika gärna äta de sex eller åttabenta djuren? De behöver ju nödvändigtvis inte synas vad det är. Dessutom äter de flesta allt de erbjuds, det är först när de får veta vad det är som det snabbt spottas ut.

 

Jag skulle nog vara lite nervig att förtära någon form av insekt eller spindel när jag faktiskt ser vad det är. Men det tycker jag också om andra djur. Jag rent av avskyr att äta kyckling när den fortfarande ser ut som en kyckling, den ska helst vara i bitar redan enligt mig…

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0